HV Corbulo
Image default
Auto's en Motoren

Alles over de bougie in de motor van je auto

Een bougie draagt zorg dat het brandstofmengsel wordt ontbrandt. Bougies kunnen we alleen vinden bij auto’s die op benzine of LPG rijden. Elke cilinder in de motor van de auto heeft een bougie.

De werking van een bougie

Een bougie bestaat uit twee onderdelen. Deze twee onderdelen zijn de midden elektrode en de massa elektrode. De onderdelen zitten heel dicht bij elkaar.

In het midden tussen deze twee elektroden is er een keramische isolator. De bougie vonkt wanneer de zuiger de cilinder heeft gevuld met het brandstofmengsel (bougie vonkje) om alles tot ontbranding te brengen.

Die proces moet op het exacte moment gebeuren. De bougie geeft namelijk een enorm sterke vonk nadat het stroomt van vanuit de bobine heeft gehad.

Een bobine is een transformator die wordt gebruikt in het ontstekingssysteem van verbrandingsmotoren.

Gloei bougie

Een gloei bougie heeft verschillende namen. Enkele voorbeelden hiervan zijn gloeispiraal, gloeiplug en gloeistift. Een gloei bougie is bij elke dieselmotor te vinden.

Het is wel zo dat sommige dieselmotoren zonder gloei bougies kunnen starten (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is), terwijl andere dieselmotoren constant gloei bougies nodig om te kunnen starten.

De werking van gloei bougies

Gloei bougies zorgen voor warme lucht in de verbrandingskamer. Deze warme lucht is nodig om de koude motor te kunnen starten. De bestaand delen van een gloei bougie zijn een gloeispiraal en een regelspiraal.

Deze twee onderdelen bevinden zich in de gloei buis. De gloeibuis gaat branden door de gloeispiraal.

Op het ogenblik dat je de sleutel van het contactslot omdraait, gaat er meteen een hoge stroomstoot door de bougie dat op dat moment nog koud is, maar wel een hoge temperatuur binnen een aantal seconden kan halen. Naarmate de motor warmer wordt, neemt de stroom af waarna er een constante temperatuur wordt behouden.

Het verschil tussen een bougie en gloei bougie

Een bougie en een gloei bougie verschillen degelijk van elkaar. Een verschil is dat een bougie vaak een vonk geeft, terwijl een gloei bougie constant hitte afgeeft.

In benzinemotoren wordt er gebruikt gemaakt van ‘gewone’ bougies om de benzine-zuurstof mix te doen ontbranden, terwijl gloei bougie in dieselmotoren worden gebruikt om de motor op de juiste temperatuur te krijgen. De hitte in dieselmotoren wordt opgebouwd door de mix van diesel en lucht samen te persen. De hitte die ontstaat moet dus voldoende zijn om de mix te ontbranden

https://www.motorpaintalphen.nl/

Gerelateerde artikelen

Je passagiers in veiligheid

Bij de rijschool in Laren heb je het snel naar je zin

Voordelige rijlessen in Amsterdam volgen?